Tällä kertaa aiheena on avoimuus sekä luottamus osana organisaation arvoja, jotka molemmat ovat keskeisessä asemassa organisaation toimivuuden kannalta. Avoimuus kattaa esimerkiksi kaiken toiminnan läpinäkyvyyden, avoimen kommunikoinnin sekä yhteistyön ja on yksi organisaatioiden yleisimmistä arvoista. Esimiehen rooli on avoimuutta tarkasteltaessa keskeisessä asemassa, sillä esimiehen tehtävistä suurin osa liittyy tiedon hallintaan. Tieto on työn tekemisen kannalta elintärkeää ja esimiehen tulee erottaa tärkeä tieto turhasta tai vähemmän akuutista tiedosta.

Kaikista työhön ja tunteisiin liittyvistä asioista pitäisi pystyä puhumaan avoimesti kattaen niin positiiviset kuin negatiiviset asiat. Yksilötasolla avoimuudella tarkoitetaan muuntelematonta ja avointa tiedonkulkua sekä lupaa ottaa puheeksi myös vaikeat asiat. Organisaation toiminta ei voi kehittyä mihinkään suuntaan, jos palautetta ei voida antaa eikä vastaanottaa avoimesti, työstä sekä työyhteisön ongelmista ei saa keskustella tai ihmissuhteisiin liittyviä tilanteita ei voida ratkaista. Avoimen työyhteisön ehdoton etu on se, että yhteisö kykenee kuulemaan sekä näkemään niin yhteisön kuin yksilöiden tarpeet, mitkä ovat keskeisessä asemassa esimerkiksi työntekijöiden motivaatioiden ja asenteiden kannalta. 

Luottamus on menestyvän työyhteisön edellytys ja se syntyy ainoastaan ihmisten välisen kanssakäymisen, työyhteisön sekä vuorovaikutuksen kerrannaisvaikutuksena. Luottamuksen puutteellisuus ilmenee siinä, että vanhoista kaavoista sekä toimintamalleista ei pystytä irrottautumaan ja uusia ajatuksia ei uskalleta tuoda esille. Luottamusta ei pystytä lainaamaan eikä ostamaan, vaan se tulee rakentaa organisaatiossa ajan sekä vaivan avulla. Avoimuus on luottamuksen osatekijä neljän muun osatekijän ohella, joita ovat

  • Työyhteisön arvojen yhteneväisyys - henkilöstön sekä organisaation arvot ja tavoitteet ovat samansuuntaisia sekä tasapainoisia
  • Johdonmukaiset toimintaperiaatteet -  kaikkia työntekijöitä kohdellaan tasa-arvoisesti
  • Henkilöstön turvallisuuden tunne 
  • Henkilöstön osaaminen ja ammattitaito

Luottamuksen syntyminen ei riitä organisaation kannalta, vaan sitä tulee työstää ja vaalia jatkuvasti. Luottamuksen huonona puolena on, että kun se kerran on menetetty, sitä ei niin helposti saa takaisin. Luottamus voi joskus olla pienistä asioista kiinni, mutta pienemmät virheet on helpompi antaa anteeksi kuin suuremmat. Avoimuutta ja luottamusta ei pystytä mekaanisesti tekemään, vaan se vaatii kokonaisvaltaista toiminnan kehitystä. Tehokkaimmin sen luominen onnistuu esimiestyön kautta esimerkin avulla, jotta se onnistuttaisiin levittämään koko organisaatioon. 

Arkisista kokemuksista parhaiten mieleeni on jäänyt se, kun kerran vaihdoin hetkeksi työpaikkaa organisaatiosta toiseen, ja lähtiessäni edellisestä paikasta pois oli paljon muutoksia käynnissä ja huonon esimiestyön seurauksena oli koko yksikkö aivan sekaisin. Tullessani takaisin kyseiseen organisaatioon työskentelemään, oli ilo ja helpotus huomata tapahtuneet muutokset, mitä poissaollessani oli tapahtunut! Henkilöstön välisessä palaverissä oli viimenään nostettu kissa pöydälle ja otettu kaikki epäkohdat esiin ja annettu henkilökunnan ilmaista vapaasti omat mielipiteensä ilman esimiehen taustamutinoita. Parannus avoimuudessa henkilöstön ja esimiehen välillä oli huomattava ja koko tämä uskomaton muutos oli vain kiinni siitä, miten esimies otti huomioon henkilöstönsä. 

cliparti1_cute-clip-art_03.jpg