Se olisi sitten tämä kurssi pikkuhiljaa taputeltu. Erittäin mukava kurssi ja täytyy sanoa, että olen kyllä todella tyytyväinen alustavalintaani kurssin alussa :-) Nopeasti se aika vaan menee eteen päin, ei sitä edes huomaa, kun alkaa kesä koputtelemaan jo ovella. Tällä hetkellä tämä jää nyt viimeiseksi postauksekseni, mutta tykkäsin tästä kirjoittelusta kyllä niin paljon, että tiedä vaikka tulevaisuudessa alkaisin kirjoittamaan tänne jo omaksi ilokseni! Kaikki uuden oppiminen sekä pohtiminen on ollut oma juttuni jo pienestä pitäen, joten luultavasti tänne tulee eksyttyä, ainakin lukemaan näitä vanhoja tuotoksia! Ei välttämättä samojen aiheiden piirissä, mutta ken tietää. Vaikka viimeinen tehtävä ei ollut tarkoitus palauttaa tänne blogialustalle, ajattelin sen pistää myös tänne, jotta blogini ei lopu kuin seinään. Ties vaikka joku kurssin ulkopuolinenkin eksyisi tänne lukemaan. Tehtävänä oli siis kirjoittaa reflektiivinen essee kurssimme sisällöstä, olkaat hyvät:


Avoimen yritystoiminnan avulla menestykseen

Kaiken yritystoiminnan perustana on avoimuus sekä luottamus, jotta saataisiin aikaiseksi toimiva organisaatio. Toiminnan tulee olla läpinäkyvää, kommunikoinnin avointa sekä yhteistyön toimivaa, jotta nämä yrityksen perusedellytykset voitaisiin täyttää. Jos yrityksen perustukset eivät ole kunnossa, on sen päälle vaikea lähteä rakentamaan hyvää ja toimivaa liiketoimintaa. Esimies on näitä tekijöitä tarkasteltaessa avain asemassa, jonka varaan yritystoiminta yrityksen sisällä tukeutuu. Jos esimies ei osaa hoitaa tehtäväänsä ammattitaidolla, lähtee yrityksen toiminta nopeasti kulkemaan takapakkia.

Luottamus koostuu eri osa-alueista. Arvot ja tavoitteet tulisi olla henkilöstöllä sekä organisaatiolla samansuuntaisia, toimintaperiaatteiden tulisi olla johdonmukaisia. Henkilöstön tulisi tuntea itsensä turvalliseksi työskennellessä sekä sen tulisi olla ammattitaitoista ja osaavaa. Kommunikoinnin tulisi olla avointa ja esimiehen tehtävänä luodessa näitä luottamuksen eri osa-alueita on viestinnän avulla saada kaikki nämä osa-alueet henkilöstön tietoisuuteen. Kun organisaatio on saavuttanut luottamuksellisen ilmapiirin, on työskentely tehokkaampaa ja mielekkäämpää. Sanojen tulee vastata tekoja, henkilöstön tulee kohdella tasa-arvoisesti ja heitä tulisi kohdella oikeudenukaisesti. Kun luottamus on saavutettu, tulisi sitä myös vaalia, jotta se pystyttäisiin pitämään osana yrityksen toimintaa.

Esimiestyön raamit määrittelevät siis yrityksen strategia sekä tavoitteet, minkä jälkeinen työ on erityisesti viestintää sekä yhteistyötä. Myös yrityksen visio tulee ottaa huomioon sekä pyrkimys kehittämään toimintaa ja keksimään uusia innovaatioita, jotta yritystoiminta olisi myös tulevaisuudessa kannattavaa. Tämän vuoksi työntekijöiden motivaatio on tärkeää ja esimiehen tulisi kannustaa myös heitä innovatiiviseen ilmapiiriin, jossa ideoita voidaan avoimesti jakaa työkavereiden kesken. Palautetta tulee esimiehen osata niin ottaa kuin antaa ja ongelmatilanteissa tulee osata toimia, vaikka se joskus vaatisikin sitkeyttä.

 Perinteisen johtamisen lisäksi esimiestyöskentely on uusien tuulien alla. Nykypäivänä yleistyvänä ilmiönä ovat virtuaalitiimit, jotka kommunikoivat pääosin sähköisesti ja tapaavat fyysisesti vain satunnaisesti. Esimiestyö virtuaalitiimissä edellyttää esimieheltä uudenlaisia johtamistapoja, esimerkiksi tiimin jäsenten motivointiin, joka virtuaalitiimeissä on usein haastavampaa kuin normaalissa tiimityöskentelyssä. Virtuaalitiimit luovat kuitenkin uusia, mielenkiintoisia mahdollisuuksia tiimityöskentelyyn, koska se ei ole sidoksissa aikaan eikä paikkaan. Vaikka esimiestyö virtuaalitiimissä on hiukan haastavaa, virtuaalitiimin toiminta on tehokasta sekä toimivaa, kunhan esimies saa kaikki tarvittavat osa-alueet pysymään kasassa.

Yritysten esimiehien olisi tärkeää muistaa, että ilman uusia innovaatioita ja toimintatapoja yritystoiminta ei kehity. Yrityksen kannattavuuden edellytys on muuntautumiskykyisyys, jossa esimieheltä vaaditaan tietoja ja taitoja muutosjohtamisen osalta. Esimiehen rooli yrityksessä on tärkeä, eikä esimiehen pidä pelätä haasteita, koska jokaisessa haasteessa on omat riskinsä. Niiden avulla yritys pysyy ajanhermoilla sekä takaa kannattavuutensa tulevaisuudessa, joka on yrityksen toiminnan edellytys. Digiajassa johtaminen tuo esimiehille omat haasteensa, mutta niitä tulisi tarkastella mahdollisuuksina. Oikeiden välineiden ja toimintatapojen avulla on digijohtaminen mahdollista, jolloin yritys on matkalla toimivampaan ja tehokkaampaan yritystoimintaan. 


Ihanaa kevään jatkoa kaikille, nautitaan valosta kun sitä viimenään on :-)