Tästä lähtee oma blogini ensimmäinen postaus, jonka perustaminen ja ylläpitäminen on aiheena kurssillamme Johtamisen ajankohtaisteema. Olen siis 22-vuotias opiskelija Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta ja opiskelen liiketaloutta, suuntautuminen taloushallintoon. Olen kiinnostunut valmistuttuani esimiestehtävistä sekä yrittäjyydestä, minkä vuoksi yritän valita sopivia kursseja tulevaisuuden suunnitelmiani ajatellen. Tämä blogin perustaminen sekä ylläpitäminen on mielestäni mielenkiintoinen tapa opiskella ajankohtaisista aiheista, tänä vuonna kurssimme teemana on näkökulmat johtamiseen digiajassa, joka tylsästi päätyi myös blogini nimeksi. Olen pienestä asti tykännyt kirjoittaa, joten uskon tämän kurssin olevan melkein kuin tehty minua varten!

Alustan valinta 

Olen aikaisemmin pitänyt muutamaa eri blogia Bloggerin kautta, minkä vuoksi halusin tällä kertaa kokeilla jotakin toista blogialustaa. Hetken pähkäiltyäni päädyin tähän vaihtoehtoon ja jo heti näppituntuma on se, että on paljon simppelimpi ja helpompi käyttää kuin Blogger. Tämä siis oma ensivaikutelmani tästä alustasta, toivotaan että myös kurssin päätyttyä olen samaa mieltä sekä tyytyväinen valintaani! 

Blogien ja muiden some-kanavien erot

Blogeissa on mahdollista tehdä pidempiä tekstejä sekä pohdintaa, kuin muissa some-kanavissa. Youtuben kautta sen voi toki tehdä videon muodossa samalla idealla, mutta kaikki eivät välttämättä tunne itsensä kuvaamista niin luontevana kuin kirjoittamista. Blogin kautta voit esiintyä nimimerkillä anonyymisti, kun taas Twitterissä ja Facebookissa liikutaan pääosin oman nimen avulla. Kaikki eivät myöskään halua nähdä sosiaalisessa mediassa itsestään minkäänlaisia kuvia ja videoita ja blogit ovat tälläisille ihmisille myös vaihtoehto, koska blogeissa ei ole pakko julkaista kuvia jos ei halua. Blogeilla voi olla erilasia tarkoitusperiä, voi olla esimerkiksi muoti-, ruoka-, fitness- tai matkustusblogeja, samalla idealla Youtubessa voi tehdä erilaisia videoita samankaltaisista aiheista. 

Blogin käyttö johtamisviestinnässä

Blogin avulla yrityksen esimiehet voivat tehdä esimerkiksi ajankohtaisia postauksia, joita työntekijät voivat hyödyntää. Sähköpostiviestit voivat olla joillekin työntekijöille täysin turhia edes lähettää, koska varsinkaan kaikki vanhemman ikäpolven ihmiset eivät katso sähköpostiaan välttämättä kuin puolen vuoden välein, kaikilla ei sähköpostia ole laisinkaan. Kehityskeskustelut sekä kasvokkainkeskustelut ovat tärkeitä, eikä niitä tulisi missään nimessä unohtaa digitalisoitumisen myötä. Henkilöstölehden juttuja voidaan hyödyntää blogiteksteissä, pohtia esimerkiksi niiden sisältöjä tai nostaa niistä hyviä pointteja esiin. Blogia voidaan hyödyntä tehokkaasti osana johtamisviestintää eri osa-alueiden osalta, kunhan blogi on kaikkia työntekijöitä ajatellen helppokäyttöinen sekä teksti helppolukuista. 

Blogin hyödyntäminen omassa esimiestyössä

Jos itse lähtisin hyödyntämään blogin ylläpitämistä esimiestyön ohella sen suhteen, että kirjoittaisin alalla tapahtumivasta ajankohtaisista aiheista postauksia, jotta tieto olisi helposti käsillä tasapuolisesti kaikille työntekijöille. Mahdollisesti sen kautta voisi ottaa esiin myös erilaisia aiheita, kuten työpaikkakiusaamisen tai ilmoittaa tulevista koulutuksista tms. Olisin valmis pitämään myös videoblogia, mutta sitä tarvitsisi harjoitella kyllä jonkun verran, kun en ole aikaisemmin sellaista pitänyt.

Siinä olisi nyt sitten ensimmäinen postaus, toivottavasti jaksoitte lukea :-) Lämpimämpiä talvipäiviä kaikille lukijoille, eiköhän se kevät sieltä joskus tule!